lørdag 4. januar 2014

Et prøveprosjekt

Etter å ha sett på Strikkesida i FB at noen strikket to sokker e.l. samtidig, måtte jeg teste ut dette.
Startet derfor dette prøveposjektet, men hva skal det bli? Litt vel tykt garn som neppe egnet seg til sokker for de minste barnebarna. Ville blitt litt trangt i støvlene og til votter hadde jeg lagt opp for mange masker. Dessuten var garnet av en slik type som er egnet til toving.
Gikk veldig greit å strikke med to nøster samtidig. Man må bare passe på at man ikke fortsetter med feil nøste. Klarte det en gang, men heldigvis bare en omgang :)

Og fant etter hvert ut at det eneste dette prøveprosjektet kunne egne seg til, var pulsvanter.
 Så, ett eller annet sted, en dame som hadde strikket en Marius-genser i en farge med reliefstrikking, i rett og vrangt. Så jeg forsøkte med med åttebladsrosa. For greit å prøve ut på noe lite før man går løs på en hel genser.
Gikk greit å strikke, med en del telling, for litt vanskelig å se mønsteret underveis når man ikke har ulike farger.
Vurderte bare hull til tommel på innsiden, som bare har glattstrikk. Men fant ut at jeg ville legge ut en kile istedet. La ut 2 masker annenhver omgang.
Felte av for tommel og strikket videre opp slik at pulsvanten når opp/ned til fingrene.

Når det gjelder reliefstrikk så vil jeg prøve om mønsteret blir mer synlig om jeg har vrangmasker i utgangspunktet og strikker mønsteret som rettstrikking. Men det får bli et nytt prøveprosjekt.
Det var i alle fall svært enkelt og veldig praktisk å strikke begge pulsvantene samtidig med Magic Loop på lang rundpinne. Krevde bare at jeg måtte snurre meg litt ut i forhold til nøstene, grunnet at jeg alltid vender samme vei. Men var intet problem og klarer man å vende fram og tilbake slippe man selvsagt også dette. :)